Vi har just tillbringat några sköna dagar i Istanbul. En annan kultur där och det vore väl konstigt annars. Men lite överraskande ibland och då svår att hantera. Som den dagen då vi tillbringat många timmar i sultanens harem och var på väg till Blå mosken. Nästan framme kom en vänlig man emot oss och berättade att mosken just nu var stängd för fredagsbönen. Men den berömda katedralen Hagia Sofia var öppen, kunde det vara något? Han ville gärna visa närmsta vägen dit och kunde dessutom visa oss en väg in så att vi inte behövde stå i de oändliga köerna. Hm, tänkte jag, det blir nog bra med det. Han försäkrade att han inte ville ha något betalt, han gjorde det utifrån sin islamska kultur: att göra gott. Själv var han matthandlare med egen butik. Han förstod att vi inte bara så där ville köpa en matta men det skulle vara en stor ära för honom om vi kom till hans mattaffär som låg helt nära.

Ja, den vänlige mannen visade sig vara kompis med alla som kollade entrebiljetter in till Hagia Sofia – vi hade också sådana. Tillsammans med mannen passerade vi snabbt hela kön och väl inne lämnade han oss med orden “då väntar jag på er utanför”. Skam till sägandes så hoppades vi att han skulle ha tröttnat på att vänta och gått därifrån, men så var inte fallet. Glad förde han oss över torg, nerför backar, runt hörn och till slut var vi framme vid hans mattaffär – ganska långt var det. Under vägen försäkrade vi  honom om att vi inte skulle köpa en endaste äkta matta…

Vi gick in, hälsades välkommen av män i butiken, vår följeslagare tog avsked av oss och gick vidare. Vi bjöds på turkisk the och så började man visa mattor. De var alla mycket vackra. Alla var mycket förvånade över att vi inte var spekulanter, leendena stelnade, mattorna rullades snabbt ihop. Vi gjorde vår sorti så värdig som möjligt.

En liten undran har jag nu när jag förstår vår matthandlare hela upplägg: kan det vara möjligt att turister överhuvud taget faller för frestelsen att spontant inhandla en orientalisk matta för så där 11 000 kronor. ÄR vår matthandlares affärsmetod verkligen genomtänkt och effektiv?