Att ha en hörselnedsättning, även om den är måttlig, innebär svårigheter i det dagliga livet. Tro inte att problemen försvinner ens genom de senaste modellerna av hörapparater. Hörapparater minskar problemen – i vissa fall – men ger inte hörseln åter.

“I vissa fall”, ja. Men tågresor, till exempel, kan innebära ett äventyr. Tänk själv, när man ska kliva av i Mjölby för att byta till Alvestatåget. I god tid går man ut ur kupén och mot ytterdörren. Så hörs en högtalarröst och jag förstår ju att rösten meddelar till vilken plattform jag ska bege mig. Men högtalaren brusar och tåget rasslar och vad sa han? Står någon person i närheten frågar jag ju “Ursäkta, hörde du vad han sa?” – men om inte…

I senaste numret av Auris, tidskrift för hörselskadade, berättar två kvinnor om sina upplevelser i samband med tågresor. En av dem har vid flera tillfällen missat tåget för att hon inte hört meddelande om trafikändringar. Att stå ensam kvar på perrongen när alla andra försvunnit, vill hon helst inte uppleva igen.

“Om jag misstänker att det är någon ändring för mitt tåg siktar jag in mig på någon som ser snäll ut och frågar om han eller hon har hört något”, säger hon.

Dessa båda kvinnor är överens om att all information i kollektivtrafiken måste textas på displayer och TV-skärmar. Det gäller inte bara informationen om ordinarie ankomst och avgång utan också om trafikstörningar och ändring av spår eller hållplats. Detta är något som skulle gynna alla, inte bara resenärer med hörselnedsättning.